E-ticaret sitelerinin sayısında patlama yaşanan günümüzde çok ciddi bir rekabet söz konusu. Potansiyel müşterilere ulaşabilmek, ziyaretçileri müşterilere çevirebilmek için inanılmaz bir mücadele verilmekte. Bu yolda neyi nasıl yapacağını bilmeyen, iyi bir planlama süreci gerçekleştirmemiş, finansal yapısı güçlü olmayan siteler genellikle bir yıl gibi bir sürenin sonunda kapanmakta.  Bu yazımda e-ticaret sitesinin açılmasından önceki sürece/planlamaya değinmeyeceğim sadece bu süreç ile ilgili bir kaç noktanın altını çizip asıl konuya yani yayındaki e-ticaret siteleri için seo önerileri kısmına geçeceğim.

E-ticaret sitesi açmadan önce yapılması gerekenler

  1. Hazırlık sürecinde en önemli konuların başında alan adı seçimi geliyor. Akılda kalabilecek, mümkün olduğunca kısa ve Türkçe karakter içermeyen ve mutlaka .com uzantılı alan adı seçilmeli. Sitenin adı için marka tescili mutlaka işe başlarken yapılmış olmalı.
  2. Satış için kullanılacak yazılım hazır eticaret yazılımı mı olacak? yoksa özel yazılım mı yaptırılacak bu araştırılıp değerlendirilmeli. Satılacak ürün çeşidi, sayısı ve bütçe bu konuda oldukça önemli kıstaslardır.
  3. Satılması planlanan ürünleri üreticisi, bayisi, satıcısı, distribütorü v.b. değilseniz tedarikçilerle görüşüp en iyi fiyatları almaya gayret etmelisiniz.
  4. E-ticaret ekip işidir. Sizinle severek, bıkmadan çalışacak özverili ortaklara ya da çalışanlara ihtiyacınız olacak. Her işi bir ya da iki kişinin takip ederek e-ticaret sitesinin iş yapması ilk günlerde mümkün olsa da ilerleyen zamanlarda satışlarınızı artırabilirseniz, süreçlere yetişmekte güçlük çekebilir, ciddi sorunlar yaşayabilirsiniz. Bunları önceden dikkate almalısınız.
  5. Ortalık başarı hikayeleri ile dolu. İnternette az sayıda e-ticaret blogunda başarısızlık hikayelerini de bulabilirsiniz. Bu çok değerli yazılarda yapılabilecek hatalar ve sonuçları hakkında öngöremeyebileceğiniz yanlış uygulamaların, süreçlerin nasıl işinizi batırabileceği hakkında fikir sahibi olabilir. Daha gerçekçi planlar yapabilirsiniz. Çevrenizde sizden önce e-ticarete atılan tanıdıklarınız varsa onlarla görüşüp deneyimlerinden faydalanmaya çalışın.
  6. Bankalarla sanalpos anlaşması, kargo şirketleri ile anlaşmalar konusunda önceden araştırma yapmak planlarınızı, satış stratejinizi, tahmini kar marjınızı önceden hesaplayabilmek için size yardımcı olabilir.

10 Maddede E-Ticaret Siteleri İçin Seo Önerileri

Sitenizi açtığınızda rekabeti hemen iliklerinize kadar hissedeksiniz. Muhtemelen; satış için arama motorlarında üst sırada çıkmanız gereken pek çok kelimede istediğiniz pozisyonlardan çok daha geride kalacak. Çok az ziyaretçi almaktan, satış yapamamaktan yakınacaksınız. Eğer yeterli finansmanınız olup sürekli olarak Google ve Facebook da reklam yapmıyorsanız bu kaçınılmaz olacaktır. Reklam yapıyorsanız da yeterli kar marjınız ve iyi bir bütçe yönetiminiz yoksa bu sürekli reklam yayını sermayenizi eritebilecektir. Bu durumda e-ticaret siteleri için ilaç gibi gelecek seo önerileri devreye giriyor. İşte öneriler;

  1. Önce size ücretsiz ve detaylı bir seo analizi ile sitenizin eksikleri, sorunları hakkında bilgi verebilecek olan woorank.com sitesine girip sitenizin analizini yapın. Site dili İngilizce ancak analiz sonuçları ve öneriler bir site sahibi için  anlaşılabilir basitlikte… anlamadıklarınız olursa google’da aratıp bilgi sahibi olabilirsiniz. Diğer maddelerde değineceğim pek çok konuda bu sayede sitenizi değerlendirmiş, yapılması gerekenler/yapılabilecekler hakkında fikir sahibi olacaksınız.
  2. E-ticaret siteniz için sosyal medya hesaplarını henüz açmadıysanız zaman kaybetmeden hemen açın. Özellikle Facebook, Pinterest ve Instagram sizin için en önemli mecralar olacaktır. Bunların yanı sıra Google Plus ve Twitter hesapları da açabilir bu mecralarda satışını yaptığınız ürünleri tanıtıp kampanya ve indirimlerinizi duyurabilirsiniz. Sosyal medya profillerinizde gerekli alanları(bilgileri) mutlaka doldurun. Kapak fotoğrafı ve profil resimlerinde logonuzu kullanın. Sosyal medya hesaplarının en değerlisi takipçisi olandır, takipçisi olandan daha değerlisi gönderileri beğenen, paylaşan, tıklayıp sitenize gelen takipçilerdir, takipçilerin en değerlisi de sitenize gelip alışveriş yapandır. Bu gerçeği unutmayarak bu süreçte takipçiler edinmek, takipçilere beğenebilecekleri tıklayıp sitenize gelip alışveriş yapabilecekleri içerikler sunmak için denemeler yapıp sosyal medya stratejinizi oturtmanız çok önemli. Bu konuda profesyonel destek almanız gerektiğini düşünüyorsanız, bir sosyal medya uzmanı ya da sosyal medya ajansı ile çalışabilirsiniz.
  3. Sitenizdeki hakkımızda, iletişim, müşteri hizmetleri, iade/iptal koşulları gibi sayfaların içeriğini başka sitelerden kopyalayıp almayın. Kendiniz ciddi bir dille ziyaretçinize güven verecek şekilde yazın. Marka tescili v.b. belgeleriniz varsa bunları hakkımızda kısmına mutlaka koyun, ticaret odası v.b. üyelikleriniz varsa bunları da belirtin. Özellikle sitenize ilk kez giren bir ziyaretçi alışveriş yapmayı düşünse bile firmanızın ciddiyetini, gerçek olup olmadığını anlamak için bu sayfaları gezip fikir sahibi olmak isteyecektir.
  4. Ürün sayfalarının başlıkları “title” her ürün için benzersiz olmalı. Pek çok site aynı ürünleri aynı isimlerle satmakta. Avantaj kazanmak için başlıklara eklemeler yapabilirsiniz. Örneğin adı X Marka AA Pil olan ürünün sayfa başlığını X Marka Kalem Pil ( Kalem Pil ) olarak belirlemeniz aramalarda avantaj sağlayabilir. Kullanıcının bu ürünü “kalem pil” olarak araması daha muhtemeldir. Ziyaretçi gibi düşünmekte fayda var.
  5. Sitenizdeki ürünlerin mutlaka fotoğrafı olsun. Çok bilinen ürünler haricinde insanlar neye benzediğini görmedikleri bir ürünü almaya çekineceklerdir. Ürün açıklama kısmına mümkün olduğu kadar fazla içerik girmeye özen gösterin. Pek çok alışveriş sitesi aynı tedarikçiden aynı ürünü alıyor ve bu ürünlerin açıklamaları da tedarikçinin sağladığı standart bilgiler. Bu da pek çok sitede aynı ürünün aynı içerik ve fotoğraflarla yer alması demek. Kopya içerik anlayacağınız. Siz farklı olun! Özellikle kar marjı yüksek, potansiyel gördüğünüz ürünler için kendiniz de fotoğraf çekip ekleyin sitenize, ürünü deneyimleyip açıklayıcı metinler yazın, mümkünse videosunu çekin ya da varsa sayfaya ekleyin. Ziyaretçi ürün hakkında detaylı bilgiyi bulabilsin… bu şekilde hem satış yapmakta hem de arama sonuçları rekabetinde öne çıkmanızda avantaj sağlayacaktır.
  6. Dönem “mobil” çağı! Web siteniz de mobil uyumlu olmalı. Yani cep her türlü cep telefonu, tablet ve bilgisayarda sorunsuzca görüntülenebilmeli, Sitenizin mobil uyumlu olup olmadığını Google’ın “Mobil Uyumluluk Testi” sayfasından web adresinizi yazıp “analiz et” düğmesine tıklayarak kontrol edebilirsiniz. Mobil uyumlu olmaması halinde yazılımcınız yada e-ticaret paketini kullandığınız firma ile görüşüp sitenizi mobil uyumlu hale getirin.
  7. Devir hız devri! Artık kimsenin bir web sitesinin açılması için 1-2 saniyeden daha fazla beklemeye sabrı yok. Web sitenizin açılma hızı için Pingdom tools sitesinden sorgulama yapabilirsiniz. Ayrıca Google’ın https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ adresli sayfasından siteniz için analiz yapabilirsiniz. Google sitenizin hem mobil için hem de masaüstü için hızını % olarak değerlendiriyor. Gidermeniz gereken olumsuzlukları bu şekilde öğrenebilir, bunların mümkün olanlarının düzeltilmesini sağlayarak daha hızlı bir web sitesi ile seo avantajı elde edebilirsiniz.
  8. Sitenizin alan adının kayıt süresini mümkün olduğunca uzun tutun. Bilindiği üzere alan adları en fazla 10 yıl süre için tescil edilebiliyor. Siz en az 5 yıl ya da daha fazlası için tescil yapın. Bu işte kalıcı olduğunuzu arama motoru algoritmalarına göstermenin bir yolu olarak kabul edilen bu süre aynı zamanda saydığım maddeler içinde en kolay uygulayabileceğiniz olanı.
  9. Siteniz istatistikleri için Google Analytics kullanın. Google analytics size ziyaretçilerinizin siteye hangi kaynaklardan geldiği, ne kadar süre sitede kaldığı, kaç sayfa gezdiği, hangi sayfadan sitenizi terk ettiği gibi onlarca hatta yüzlerce konuda değerli bilgiler verir. Bunları analiz etmenize, karşılaştırmanıza olanak sağlar. Analytics’in e-ticaret özelliğini aktif ederek daha detaylı verilerde edinebilir, dönüşüm hunisi gibi gelişmiş özellikleri kullanarak alışveriş yapmadan sitenizi terk eden ziyaretçilerin daha çok hangi sayfalardan çıkış yaptığını tespit edebilir, bu sayfalarda gerekli inceleme ve optimizasyonları yaparak satışlarınızı artırabilirsiniz.
  10. Sitenize link sağlayın. Arama sonuçlarında daha iyi konumlar edinebilmek adına diğer tüm uygulayabileceklerinizle birlikte alacağınız kaliteli backlinkler olumlu bir etki yapacaktır. Bu konuda daha fazla bilgi için: backlink alırken dikkat edilmesi gerekenler başlıklı yazımı okuyabilirsiniz.

E-ticaret siteleri için seo önerileri konusunda yazdığım bu liste tabii ki daha da uzayabilir ve maddeler detaylandırılabilir. Alışveriş sitenizin seo başarısı için yapılabilecekler konusunda yorumlarınızı ve deneyimlediklerinizi yorum kısmına yazarak paylaşabilirsiniz.