Günümüzde pek çok kişi ve firma, e-ticaretin büyüsüne kapılıp bu alana yatırım yapmakta. Bu çok cazip görünen sektöre girmek, e-ticaret sitesi açmak gerçekten mantıklı mı? Gelin konuyu birlikte değerlendirelim.

Kendinize “e-ticaret sitesi açmak mantıklı mı?” sorusunu soruyorsanız bu alana girmek konusunda kararsızsınız yani çekinceleriniz var demektir.  Kararsızlık olumsuz gözükse de çekinceleriniz aslında daha sağlam bir şekilde hareket etmenizi sağlayabilir. İnanmadığınız hiçbir işte başarılı olamazsınız! bunu unutmayın. Sadece hevesle başlanan, altyapısı iyi hazırlanmayan, iş planı yapılmayan, yeterli bütçesi olmayan pek çok e-ticaret sitesi ilk yılını doldurmadan kapanmakta. Bu nedenle sahip olduğunuz iki değerli şeyi; vaktinizi ve paranızı boşa harcamamak için e-ticaret sitesi açmak sizin için mantıklı mı değil mi  karar vermelisiniz.

E-ticaret sitesi açmak konusunda ilk etapta iki farklı durum söz konusu olabilir;

1-Mevcut bir firmanız ve zaten ürettiğiniz ya da fiziksel ortamda satışını yapmakta olduğunuz ürünler bulunmaktadır.

2-Herhangi bir firmanız, bayiliğiniz yoktur. E-ticarete gireceğiniz için firma açacaksınızdır.

1.maddeye uyuyorsanız e-ticaretin size sunacağı müşteri potansiyelini değerlendirmek çok mantıklı olacaktır. 2.maddeye uyuyorsanız yapacak çok işiniz, düşünmeniz gereken pek çok şey var. Firma yeni açılacak, isim bulunacak, tesciller yapılacak, hemen e-ticaret sitesi oluşturulacak, satılacak ürünler ya da ürün grubu belirlenecek, tedarikçiler bulunup fiyat alınacak, kar marjlarına göre fiyatlar ve çalışılacak tedarikçiler belirlenecek, kargo şirketinden fiyat alınıp anlaşma yapılacak, sitenin tanıtımı için mail listesi oluşturulacak,… gibi uzayıp giden bir liste var… Mevcut bir firma da zaten bu konulardan büyük bir kısmı tamam, sadece eksik olan işin internet ayağının halledilmesidir. Bu açıdan zaten faaliyet göstermekte olan firmalar kurulacak yeni e-ticaret firmalarından çok daha avantajlı durumdadır.

Yukarıda yazdıklarımdan sonra sizi e-ticaret yapmaktan vazgeçirmeye çalıştığımı düşünebilirsiniz. Amacım konuya daha gerçekçi bakabilmeniz ve konuyu mümkün olduğunca tüm boyutları ile anlamanız.

E-ticaret konusunda yapılan belli başlı yanlışlara göz atalım;

1.E-ticaret sitesi açıp tek başınıza tüm süreçlerin altından kalkabileceğinizi, sitenizi başarıya, yüksek cirolara ulaştırabileceğinizi düşünüyorsanız baştan yanılıyorsunuz demektir. E-ticaret pek çok işte olduğu gibi ekip işidir. Ürün tedariği, müşteri ilişkileri, kampanya düzenleme, ürün girişi/fiyat güncellemesi, reklam planlaması, paketleme, faturalandırma, genel idari işler v.b. düşünüldüğünde günde 3-5 sipariş alınırken idare edebilseniz de işleriniz arttığında bocalamanız kaçınılmaz.

2.Hazır e-ticaret sitesi paketi alır, ürünleri tedarikçilerden xml ve benzeri yöntemlerle tek tuşla alırım, gelsin müşteriler diye düşünüyor olabilirsiniz. Evet bunu gerçekten de kolayca yapabilirsiniz. Ancak önceki cümlenin sonundaki “gelsin müşteriler” kısmı gerçekleşmeyebilir. Sizin gibi aynı firmadan hazır e-ticaret sitesi paketi alıp kullanan pek çok benzer site alacak, benzer tedarikçilerden aynı isim, açıklama ve resimlerle, aynı fiyatlarla alınan binlerce ürünü sitenize koyacaksınız. Peki şunu cevaplayın; “Sizin sitenizin diğer e-ticaret sitelerinden ne farkı olacak?” ya da şöyle sorayım “Müşteri sizin sitenizi neden tercih etsin?”

Can alıcı noktaya ulaştık. Fark yaratmak, farkınızın olması! Artık binlerce e-ticaret sitesi var, fiziksel dünya alışveriş merkezleri ve mağaza dolu. Müşteri gidip görüp hem de taksitle almak yerine neden o ürünü sizin sitenizden alsın? Daha mı ucuz olacak sizde? daha mı kalitelisini satacaksınız? İlk önce bu sorulara yanıt bulmalısınız.

Şimdi mantıklı sayılabilecek bir e-ticaret girişimi için taslak oluşturalım;

Örneğimizi çok fazla bütçemiz olmadığını, 3 ortak olarak yeni açacağımız bir e-ticaret firması olduğunu varsayalım.

Rekabetin çok yüksek olması nedeniyle bulabileceğiniz her ürünü satmak yerine belirli bir gruptaki ürünleri satmak daha mantıklı olacaktır. Kar marjı size kazanç sağlamaya yetebilecek düzeyde olan, bir miktar stok tutmaya bütçenizin yetebileceği, tercihen bildiğiniz bir ürün grubu olsun bu.

Satacağınız ürün grubuna göre akılda kalıcı ve boşta bir web adresi araştırın ve satın alın. Bir kural olmasa da alacağınız adresin .com uzantılı olmasına dikkat edin. Önemli: Bu noktada sonradan sıkıntı yaşamamak için bu isimle herhangi bir marka tescili bulunup bulunmadığını araştırın. Türk Patent Enstitüsü internet sitesindeki http://online.tpe.gov.tr/trademark-search/pub/trademark_search?lang=tr adresli sayfada bulunan marka araştırma formunu kullanarak bunu yapabilirsiniz.

E-ticaret sitenizi özel olarak mı hazırlatacaksınız yoksa hazır bir e-ticaret sitesi paketi mi kullanacaksınız bunun kararını verin. Site için özel bir yazılım hazırlatmak ön hazırlık, iyi bir planlama, uzunca bir süreç ve yüksek maliyet gerektirir. Diğer sitelerden farklı olmak için size avantaj sağlar. Hazır e-ticaret sitesi paketleri ise genel anlamda birbirlerine benzer. Ancak ihtiyacınız olabilecek pek çok şey zaten düşünülmüş ve siteye eklenmiştir. Bunları kullanarak çok kısa sürede yayına geçebilirsiniz. Maliyetleri özel yazılıma göre oldukça makuldür.

Belirlediğiniz ürün gurubunda size en uygun fiyatları veren tedarikçi ya da tedarikçilerden fiyatları ve ürün bilgilerini alıp sitenize ekleyin. Her ürünü satmak zorunda değilsiniz. Sırf çok ürün olacak diye size para kazandırmayacak ürünlerle enerjinizi harcamayın. E-ticaret stoksuz kolayca yapılabilir bir işmiş gibi lanse edilse de gerçekte böyle değildir. Tedarikçiden iyi fiyat alabilmek, rekabet şansınızın olması ve satılan ürünleri hızlı bir şekilde müşteriye iletebilmek için kar marjı ya da satış potansiyeli yüksek ürünleri bütçenize göre makul sayılarda stoğunuzda tutmanız faydalı olabilir. Her zaman işinizi kolaylaştıracak, satış potansiyelinizi ve sunduğunuz hizmetin kalitesini arttıracak şeylere yatırım yapın. E-ticaret için bir ofis olması zorunlu değildir. Firmanızı ev adresinizde de açabilirsiniz. İşleriniz artıca bir ofise geçmek daha mantıklı olacaktır.

3 kişi e-ticarete girdiğinizi varsaymıştık. Biri siteye ürün girişi, fiyat güncelleme, e-mail listesi oluşturma, mail atma, e-postalarını yanıtlama işin üstlenirken bir diğeri satılacak ürünlerin belirlenmesi, ürün tedariği, ürün paketleme – kargolama, ürün fiyatlarının belirlenmesi gibi konulara bakmalı. Bir diğeri de faturalandırma,  bankalardaki işlemler, yatırılacak vergiler, idari işler,  müşteri çağrılarını yanıtlama gibi işlere bakabilir. Anlayacağınız standart bir e-ticaret sitesinin minimum gereksinimini ancak üç kişi karşılayabilir. İşlerin artması durumunda özellikle tedarik, paketleme, kargolama konularında ek personel gereksinimi olacaktır. Daha çok sipariş daha çok ürünün firmanıza gelmesi, stoklama alanı ve personel ihtiyacı daha yüksek ciro sağlarken masraflarınızı da oldukça yükseltecektir. Tüm bunlara hazırlıklı olmalısınız.

Özellikle; tahsilatta kullanacağınız sanalpos için size en uygun oran ve vadeleri sağlayan banka ya da bankalarla çalışın. Aynı şekilde kargo konusunda da en iyi fiyatları almaya çalışın.

Bir e-ticaret sitesinin reklamsız tanınması artık imkansız gibi. Google Adwords ve benzeri kanalları kullanarak bütçenize uygun ve en önemlisi gerçekten alışveriş yapma potansiyeli olan / sattığınız ürünlerin alıcısı olabilecek müşterilere gösterilecek reklam kampanyalı ulaşabilecek uzmanlarla çalışmanız.

E-ticaret siteniz için mutlaka bir facebook sayfası oluşturun, Müşterilerinizle sürekli iletişim halinde olun. Sepetine ürün atmış ancak alışverişini tamamlamamış potansiyel müşterileri arayarak (uygun bir dille) neden alışverişlerini tamamlamadıkları hakkında bilgi sahibi olun. Aldığınız bilgiler doğrultusunda sitenizde düzenlemeler yapın.

E-ticaret Siteleri İçin Seo Önerileri başlıklı yazımı mutlaka okuyun.

İnternette pek çok sitede e-ticaret başarı hikayeleri mevcut, bunları okuyun. Sonra pek az yerde bulabileceğiniz başarısızlık hikayelerini araştırın. Ders çıkarabileceğiniz bu çok kıymetli hikayeler, girişiminizin başarısı için faydalı olabilir.

E-ticarete atılmadan önce okumanızı önerebileceğim, çeşitli sitelerde bulunan yazılara ait linkler şöyle;

http://karakademi.com/hangi-e-ticaret-paketini-kullanmaliyim-cevap-hicbirini-neden-mi/

http://blog.adresgezgini.com/2012-yili-e-ticaret-degerlendirmesi-firsat-sitelerinin-cokusu/