Haber sitesi açmak son dönemdeki en popüler internet girişim modellerinden biri. Ancak aynı zamanda haber ya da habercilikle bir ilgisi olmayan pek çok kişi tarafından, yüksek sayıda ziyaretçi alan bir haber sitesine sahip olma hevesi ile girişilen, sonrada beklenen ilgiyi görmeyip kolayca bırakılan bir site türü. Yani oldukça kalabalık, rekabeti yüksek, profesyonellik isteyen bir alan. Bu yazımda haber sitesi açmak isteyenler için başlangıç düzeyinde ve tavsiye niteliğindeki bilgileri aktarmak istiyorum.

Öncelikle; sitenizin yayın kapsamınızı belirleyin. Siteniz Türkiye geneli haberler mi yayınlayacak yoksa yerel mi olacak? ya da belirli bir konuda ya da sektörde mi haberler içerecek? ( ekonomi, spor, oto, plastik v.b.)  Yayın kapsamınızı ne kadar dar tutarsanız hedef kitleniz (ziyaretçi potansiyeliniz) o kadar küçülür, ancak rekabetteki şansınız o denli artar. Bu konuda dengeli bir seçim yapmalısınız.

Yayın kapsamı konusunda verdiğiniz karara göre ücretli ve ücretsiz haber kaynaklarını araştırın. Haber ajanslarından fiyat teklifi alın, abonelik konusunu değerlendirin. Sitenize haber sağlayabileceğiniz basın bülteni listelerine üye olun. Belirlediğiniz konuda ya da yerelde haber temini imkanlarınız sitenizi ayakta tutmaya yetmeyecek durumda gözüküyorsa yayın kapsamı konusunu tekrar değerlendirin. Haber sitenizin başarısı konusunda en en önemli adımlardan biri yayın kapsamı olduğundan, doğru karar vermek için yeterli zaman ve özeni göstermelisiniz. 

Planlama aşamasında bir diğer konuda açılacak sitenin gelir kaynaklarının belirlenmesidir. Siz kar amacı gütmeseniz bile sitenizin haber temini, ajans aboneliği, yazılım ücreti, hosting, teknik destek, tanıtım gibi masrafları olacaktır. Haber sitenizin yayınının devam edebilmesi için bu giderleri karşılayabilmeniz gerekir. Reklam alınabilecek/sponsor olabilecek firmalar, dahil olunabilecek reklam / satış ortaklığı programları, sitenize tanıtım yazısı gönderebilecek seo ajansları önceden araştırılmalıdır.

Daha sonra sitenizin yayın kapsamına göre bir isim araştırmasına girin. Tercihen içinde haber kelimesi de geçen tercihen .com uzantılı uygun durumda bir alan adı bulup satın alın.

Özel bir haber yazılımı mı hazırlatacaksınız, tema satın alıp wordpress altyapısını mı kullanacaksınız ya da hazır haber sitesi yazılımı mı kullanacaksınız bunun kararını vermelisiniz. Özel yazılım maliyetlidir, iyi planlanır ve hazırlanırsa size avantaj sağlayacaktır. Bütçeniz daha sınırlı ise wordpress ya da hazır haber sitesi yazılımı kullanmak daha uygun çözüm olacaktır. Seçiminiz hangisi olursa olsun, günümüz şartlarında sitenizin mobil versiyonunun ya da mobil ziyaretçilere uygun şekilde görüntülenebilmesinin mutlaka sağlanması gerekir.

Sitenizi kaliteli, kesintisiz hizmet sunan bir hosting firmasında barındırmak dikkat etmeniz gereken bir diğer konu. Yüksek ziyaretçi almanız durumunda hosting masrafınızın artacağını, paylaşımlı hosting gibi ekonomik çözümlerin yetmeyeceğini ve kendi serverınıza geçmeniz gerekebileceğini göz önünde bulundurun.

Profesyonel bir logo hazırlayın ya da hazırlatın. Bu ciddiyet açısından oldukça önemli. Güzel ve özgün bir slogan kullanmanız da faydalı olacaktır. Künye ve iletişim sayfalarını mutlaka oluşturun.

Haber siteniz için facebook sayfası ve twitter hesabı mutlaka açın. Sitenizdeki öne çıkan haberleri bu hesaplarda paylaşın. Paylaşımlarınızı o haberle alakalı kelimelerle etiketlemeyi ihmal etmeyin.

Siteniz yeni açıldığında bütün enerjinizi günde onlarca haber girmeye çalışarak hızlı bir şekilde tüketmeyin. Mümkün olduğunca özel haberler hazırlamaya çalışın. Az ama ilgi çekici özgün haberler sitenizin başarıya ulaşması ve kalıcı olması için gerekli. Online anketler yaparak ziyaretçilerinizin sitenizle ve konunuzla ilgili fikirlerini alın.

Google Analytics kullanın. Analytics’in sunduğu istatistikler sayesinde sitenizde  hangi haberlerin daha çok ilgi çektiğini (ziyaret aldığını) görebilirsiniz. Ziyaretçinizin ilgisini çeken haberler sitenize daha çok hangi türde içerik eklemenizin ziyaretçi sayınızı arttırabileceği konusunda size fikir verebilir. Aynı zamanda sitenize hangi arama motorlarından, hangi sitelerden ya da sosyal medya mecralarından ziyaretçi geldiğini de Analytics sayesinde kolayca öğrenebilirsiniz.

Son yıllarda haber sitelerinin inanılmaz şekilde yükselen rekabetinde organik (arama motorlarında yapılan aramalardan) ziyaretçi almak oldukça zorlaşmıştır. Bu yüksek rekabet ortamında  Google’ın News servisine başvurup kabul edilen haber siteleri ciddi bir ziyaretçi artışı yakalayabilmektedir. Siteniz içerik ve ziyaretçi açısından belirli bir seviyeye geldiği zaman sizde Google News’a başvuru yapabilirsiniz. Ancak hazır olmadan, istenen şartları sağlamadan başvurmak red cevabı almanıza ve daha sonra da kabul edilmemenize sebep olabileceğinden bu konuyu iyice araştırıp dikkatli davranmalısınız.

Sitenize ziyaretçi sağlamanız için Google News haricinde yollarda var elbet. Özellikle yazımda bahsettiğim facebook üzerinde yayın kapsamınıza uygun bir kitle oluşturabilirseniz paylaştığınız haberler ilgi görecek ve sitenize buradan ziyaretçi gelecektir. Ayrıca gazete/ medya linkleri yayınlayan sitelere haber sitenizi kaydettirebilirsiniz. Web sitenizi açtıktan 3-4 ay kadar sonra yavaş yavaş sitenizi arama sonuçlarında daha güçlü hale getirebilmek için backlink çalışması yapabilirsiniz. Bu konuda backlink alma yöntemleri ve backlink alırken dikkat edilmesi gerekenler başlıklı yazılarımı okuyabilirsiniz.

Haber sitesi açmak kolay gözükse de sürdürmenin gerçekten çok fazla emek gerektirdiği meşakkatli bir iş. Burada saydığım tavsiyeler emeklerinizin heba olmaması için size yardımcı olabilir, deneyimlerinizi ve fikirlerinizi yorum bölümünde paylaşabilirsiniz.