Webmaster

Hemen çıkma oranı nasıl düşürülür ?

Hemen çıkma oranı nasıl düşürülür ?

Web sitemizi daha iyi hale getirmek, daha çok ziyaretçi almak için sürekli çaba harcarız. Bunu yaparken, site istatistiklerimizi sürekli olarak inceleyip sonuçlar çıkarır ve optimizasyon amaçlı değişiklikler, denemeler yapıp aldığımız sonuçlara göre bir yol çizeriz. Tüm bu çalışmalar sırasında dikkat edilmesi gereken en önemli verilerden biridir hemen çıkma oranı (ingilizcesi bounce rate).

Hemen Çıkma Oranı Nedir?

Hemen çıkma oranı, sitenize giriş yapıp da yine aynı sayfadan siteyi terk eden, yani tek sayfa ziyaret eden,  diğer sayfaları gezmeden, etkileşimde bulunmadan siteden ayrılan ziyaretçilerin tüm ziyaretçilerinize yüzde cinsinden oranıdır. Örnek olarak; sitenize gelen 100 ziyaretçinin 30 tanesi giriş yaptıkları ilk sayfadan sitenizi terk ediyorsa sitenizin hemen çıkma oranı 30/100 yani %70’dir.

Hemen çıkma oranı ne kadar düşük olursa bu siteniz açısından o denli olumlu bir göstergedir. Düşük hemen çıkma oranı, ziyaretçinin sitenizde aradığını bulmuş olduğunu, içeriklerinizin ilgi çekip okunduğunu gösterir. Bu, Google sıralamamız  için olumlu bir sinyaldir.

İdeal Hemen Çıkma Oranı Kaç Olmalı?

Hemen çıkma oranı her site için farklılık gösterir. Bunda en büyük etkenlerden biri de sitenin türüdür. Çeşitli site türlerine göre ortalama hemen çıkma oranları şöyle;

Blog siteleri; %80
İçerik siteleri; %50 (%40-60 arası normaldir)
Üyelik siteleri; %40 (%30-50 arası uygundur)
E-ticaret siteleri; %30 (%20-40 arası idealdir)
Servis siteleri; %20 (%10-30 arası normal sayılabilir)

Eğer sitenizin hemen çıkma oranı %80’in üzerinde ise, arama sonuçlarında daha iyi konum elde etmek, Google algoritma değişikliklerinden olumsuz etkilenmemek için bu oranı düşürmeniz gerekir.

İsterseniz önce Hemen Çıkma Oranının yüksek olmasının olası nedenlerine bir göz atalım.

Hemen Çıkma Oranı Neden Yüksek Olabilir?

Tek Sayfalık Site – Siteniz tek bir sayfadan oluşuyorsa ziyaretçiler giriş yaptıkları sayfadan çıkış yapacak demektir. Bu da hemen çıkma oranının çok yüksek olmasına sebep olur.

Olumsuz kullanıcı deneyimi – Siteniz ziyaretçiler tarafından kolay gezilebilir / kullanılabilir olmalıdır. Site tasarımı, içeriğin iyi kategorize edilmiş olması oldukça önemlidir. Sayfada aşırı reklam kullanımından kaçınmak gerekir.

Yavaş yüklenen sayfalar – Aslında kullanıcı deneyiminin bir parçası sayılabilir sitenin yüklenme / açılma hızı. Ancak çok önemli olduğu için ayrı bir maddede yer vermek istedim. Ziyaretçi yavaş açılan bir sayfa ile karşılaştığında tamamen yüklenmesini beklemeden sitenizi terk edebilir ya da giriş yaptığı ilk sayfadan sonra tıklayıp da bir başka sayfanızın açılmasını beklemek istemeyebilir. Bu da hemen çıkma oranını belirgin bir şekilde yükseltir.

Anahtar kelime(ler) ve içeriğin uyumsuz olması – Özellikle arama motorlarından belirli kelimeleri aratarak sitenize ulaşan kullanıcılar, bu kelimelerle en ilgili, doyurucu içeriğe ulaşmak ister. Ancak sitenizde bunu bulamazlarsa büyük bir ihtimalle sitenizi giriş yaptıkları ilk sayfadan (açılış sayfası / landing page) terk ederler. Bunu kendi yaşadığım bir örnekle açıklamak istiyorum. Çöp sitelerle ilgili bir makale yazmıştım. Yazımın içeriğinde belirttiğim çöp siteler tamamı kopyala yapıştır içerikli siteler, sırf ziyaretçi çekmek ya da yönlendirmek için anlamsız içerikle doldurulmuş siteler, sadece bir kaç içerik eklenip bırakılmış (terkedilmiş) siteler… şeklindeydi. Ancak bu yazımın ziyaretçi alsa da hemen çıkma oranının %100 civarında olduğunu, bir kaç saniyeden fazla sayfada kalınmadığını fark ettim. Google da “çöp site” şeklinde arama yapınca nedenini anladım. Çöp site araması yaparak arama motorundan siteme gelen ziyaretçi Adsense hesabında engellemek için çöp site listesi arayanlardı. Yani düşük tıklama ücreti teklifi olan, ziyaretçiye cazip gelmeyen, kısacası kazandırmayan / az kazandıran reklamveren sitelerin adres listesiydi aradıkları. Sizin de anlamış olduğunuz üzere aradığından farklı bir içerikle karşılaşan ziyaretçi siteden hemen çıkıyordu… Siz de aynı şekilde hemen çıkma oranı %90-%100 arası sayfalarınız varsa mutlaka bu tür bir kontrol yapın ve ilgili sayfanızdaki içeriği buna göre tekrar düzenleyin.

Bütün bu tespitleri yaptıktan sonra şimdi sıra hemen çıkma oranı nasıl düşürülür ? sorusuna yanıt olabilecek önerilerime geldi. Sizin için hazırladığım yapılabilecekler listesi şöyle;

Hemen Çıkma Oranı Nasıl İyileştirilir?

Siteniz hızlı açılsın
Sitenizin açılış hızını mümkün olduğunca arttırın. Hızlı açılan sayfalar ziyaretçinin sitenizde dolaşma ihtimalini arttırır.

Siteniz mutlaka mobil uyumlu olsun
Sitelerin mobil uyumlu olarak tasarlanması artık bir gereklilik. Ziyaretçilerin çoğu sitelere artık mobil cihazlardan bağlanıyor. Ekrana sığmayan ya da yazıları minicik kalan, okunamayan, rahat gezilemeyen siteler ziyaretçi tarafından tercih edilmiyor. Böyle sitelerin hemen çıkma oranı yüksek oluyor. Siteniz mobil uyumlu değilse hemen mobil uyumlu hale getirin. WordPress kullanıyorsanız mobil uyumlu bir temaya geçerek bunu kolayca sağlayabilirsiniz.

Site tasarımınız kullanıcı dostu olsun
Sitenizin tasarımı sadece güzel olmasın, kullanıcının kolay gezebileceği şekilde olsun. Modern ama karışık olmayan bir tasarım kullanın. Site menüsüne özellikle özen gösterin, kategorilerinizi çok dallandırmayın. Sitenizi optimize etmek için Google Analytics’in sunduğu Denemeler özelliğinden yararlanabilirsiniz.

“Benzer içerikleri” gösterin
Sitenizdeki içeriklerin, haberlerin, ilanların alt kısmında “benzer içerikleri” görüntülemek  ( bu yazılarda ilginizi çekebilir, benzer haberler… gibi ) ziyaretçilerin diğer sayfalarınıza da bakma ihtimalini artırabilir. WordPress kullananlar bunu “Related Post” gibi eklentiler kullanarak kolayca yapabilirler. Ayrıca bazı wordpress temaları bunu eklenti kullanmadan da kolayca yapabilmenizi sağlayabilir. Temanızın özelliklerini, sunduğu seçenekleri inceleyin.

Kaliteli ve ilgi çekici görseller kullanın
-Yazılarınıza, haberlerinize eklediğiniz görselleri mümkün olduğunca kaliteli, ilgi çekici seçmek faydalı olabilir. Sitenizde kullanmak için ücretsiz resim siteleri konulu yazım bu konuda yardımcı olabilir.

İçeriklerinize ilgi çekici başlıklar atın
Ziyaretçinizi tıklamaya teşvik eden, ilgi çekici başlıklar kullanın. Bunu yaparken yazının, içeriğin konusu ile alakasız başlık kullanmamaya özellikle dikkat edin. Bilirsiniz özellikle haber siteleri bunu çok iyi yapar, sizde onlardan ilham alın. Ama “tıklama tuzağı” başlıklar atmayın.

İçeriklerinizi çeşitlendirin, denemeler yapın
İçeriklerinizi ilgi çekici hale getirmeye çalışın. Sitenizin ana konusundan sapmadan değişik tarzda içerikler de girerek Google Analytics v.b. istatistiklerinizden takibini yapın. Hemen çıkma oranlarındaki değişimleri gözlemleyin. Düşük hemen çıkma oranı yakaladığınız konudaki içeriklere ağırlık vermeye çalışın.

Yazılarınız rahatça okunabilir olsun
Sitenizde kullandığınız fontun ve yazı büyüklüğünün gerçekten uygun olup olmadığını gözden geçirin, kolay okunan fontlar kullanın, metin içerikleri paragraflar halinde yazın, ara başlıklar atın, ziyaretçi sayfanızdaki içeriği okumakta zorlanıp sıkılıp çıkmaz ise bir diğer sayfanıza tıklayıp sitenizde kalmaya devam edebilir.

Popup kullanımından kaçının
Site açılır açılmaz ortaya çıkan popup pencereler amacı ne kadar masum olursa olsun ziyaretçilerin çoğuna itici gelmektedir. Popup çok gerekli değilse kullanmayın. Ya da çeşitli wordpress eklentileri kullanarak hangi durumlarda görüntüleneceği gibi ayarlamalar yaparak daha işlevsel ve rahatsız etmeyen bir kullanım sağlayın.

Foto galeriler oluşturun
Site formatınız, içeriğiniz eğer uygunsa; foto galeriler gibi çok sayfalı, ziyaretçiyi sitede gezmeye teşvik eden bölümler kullanmak yararlı olabilir.

Sayfanızda aşırı derecede reklam olmasın
Ziyaretçileri en çok rahatsız eden şeylerden birisi de bir sayfada aşırı derecede reklam kullanılmasıdır. Ayrıca istemsiz olarak açılan reklamlar da son derece antipatiktir. Sayfanızdaki reklam sayısını minimumda tutun.

Arama kutusu kullanın
Web siteniz çok sayıda sayfadan oluşuyorsa mutlaka kolay görünür bir konumda arama kutunuz olsun. Ziyaretçi sitenizde arama yaparak yeni sayfalara geçiş yapabilir ve bu sayede hemen çıkma oranı düşebilir.

Sitenizin “404 sayfası” işlevsel olsun
404 sayfası, sitenizde mevcut olmayan bir sayfaya ulaşılmak istendiğinde ziyaretçiye gösterilen sayfadır. 404 Sayfasında “Aradığınız sayfa bulunamadı” şeklinde geçiştirmek yerine ana sayfanızın, kategorilerinizin linkleri, arama kutusu ve en çok ziyaret edilen bir kaç içeriğinizi güzel bir tasarımla sunun. Bu sayede artık bulunmayan bir sayfanıza gelen bir ziyaretçinin bile sitenizde dolaşma imkanı olacaktır.

Sitenizdeki linkleri yeni sayfada açtırın
Sitenizdeki linklerin yeni sayfada açılması hemen çıkma oranınızı iyileştirmeye yardımcı olabilir. Bunu özellikle dış linkler, sitenizin dışındaki sitelere vermiş olduğunuz bağlantılar için mutlaka yapın. Site içi linklerinize gelince bu konudaki karar tamamen size ait. Eğer ziyaretçilerinize itici gelmeyeceğini düşünüyorsanız sitenizdeki tüm linkleri yeni bir sayfada açılacak şekilde ayarlayabilirsiniz.

Ziyaretçi edinme kaynaklarınıza göre hemen çıkma oranlarını inceleyin
Sitenizin Google Analytics verilerinde “Edinme” seçeneğinden tüm trafik kaynaklarınızı inceleyin. Her kaynağın sağladığı ziyaretçilerin ortalama hemen çıkma oranlarının farklı olduğunu göreceksiniz. Örneğin Facebook’dan sitenize gelen ziyaretçilerin hemen çıkma oranı %90 iken Pinterest sitesinden gelenlerin sadece %30 olabilir. Buna göre hangi sosyal medya mecrasında paylaşım yapmanın sizetinzin hemen çıkma oranını daha olumlu etkileyebileceğini bulabilirsiniz.

Sitenizin hemen çıkma oranını düşürmek için yazımda anlattığım yöntemler umarım işinize yarar. Bu konudaki tecrübe ve düşüncelerinizi yazının altındaki yorum bölümünde paylaşabilirsiniz.

2 Comments

  1. Hemen çıkma oranıyla ilgili geçen sene biraz çalışmıştım. %90’a yakın olan hemen çıkma oranını sizin de yazdığınız gibi bazı şeyleri değiştirerek düşürmeye karar verdim. Ve çok kısa bir sürede %3’e düştü. Şimdiyse %1’in altında. 0 olmasını muhtemelen bazı spamci sitelerin otomatik botları engelliyor. Fakat başka bir sitemde %80’lerde olan hemen çıkma oranını ne yaptıysam da düşüremedim. Sebebini hala araştırıyorum. Değerli bilgiler için teşekkürler.

    • Tecrübenizi paylaştığınız için ben teşekkür ederim. Özellikle hemen çıkma oranını %90’dan %1’e düşürdüğünüz sitenin hangi konuda olduğunu gerçekten merak ettim. Keşke bu bilgiyi de paylaşmış olsaydınız.

Leave a Reply

Theme by Anders Norén